aknehy

2011-05-03 @ 23:20:54
Well det har ju jag fått. Det är inte superskoj men konstigt nog mår jag bättre nu för tiden haha.. Kanske är det att det funnits (och eventuellt fortfarande finns) så mycket skräp/tung energi inom mig som behövt komma ut och det har tagit sig ut/visat sig på alla möjliga sätt.. huvudvärk, akne, tårar, smärtor i kroppen, ångest.. Men det är lite bättre nu för tiden.
Jag tänkte bara berätta hur jag gör för att hjälpa min hy att må bättre. För det första så använder jag bara naturliga råvaror. Eller.. jag har en fuktkräm som innehåller ganska mycket grejer men den innehåller inget dåligt åtminstone. Den är fri från silikoner, paraffiner, parabener, mineraloljor osv. För allt sånt täpper till huden. Jag använder ingen aknekräm och jag sminkar mig inte om dagarna (well, mascara ibland). Jag vill låta hyn göra jobbet, låta kroppen ha sin naturliga läkeprocess. Men visst hjälper jag den på traven.

Detta gör jag genom att använda råvaror som har läkande, fuktbindande, lugnande, antibakteriella egenskaper. Naturell yoghurt, honung, äppelcidervinäger, havregryn. Och (för det andra) eftersom jag tror att aknen ofta kommer från problem på insidan så fokuserar jag även på att dricka mycket vatten, meditera och släppa taget om stress, motionera, sova ordentligt, äta vitaminer (särskilt som jag är vegetarian), äta en balanserad kost med fibrer, grönsaker (haha) och frukt. Undviker för mycket salt eftersom det är uttorkande.

För det tredje så vill jag inte heller överarbeta huden, även fast jag använder naturliga hjälpmedel. Jag tror att om jag hela tiden är på och påverkar huden med olika gojjor, masker, whatnot.. så får den aldrig tid till att läka själv.

Skulle säkert kunna skriva för evigt om det här men nu börjar det bli dags för mig att nanna och jag måste fortfarande plugga litegrann :) Ville väl dela med mig av hur jag gör och säga att det finns mer än en väg. Lyssna på din kropp, lyssna på vad den behöver.

Och just det! En sak som är ganska intressant är att sen jag började med mitt mer alternativa, naturliga sätt så mår min hy och mitt hår mycket bättre! Visst får jag problem ibland (aknen är väl ett utmärkt exempel) men då vet jag att det är min kropp som säger någonting och att det inte är en biverkning av någon kass köpt produkt med otydligt innehåll. Jag vet vad jag använder och jag vet hur jag kan göra för att åtgärda problemen. Jag känner min kropp mycket bättre helt enkelt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0