äääääsch då

2011-05-05 @ 23:52:57
Här trodde jag att jag hade en bra fuktkräm men så kollar jag ingredienserna och BAM, proppad med parabener. Jaaaja det finns andra saker jag kan ha istället för det skräpet :-)

Lite om parabener:
"Parabener är konserveringsmedel som används i skönhetsprodukter för att hämma bakterietillväxt och förlänga livstiden på produkten. Parabener är syntetiska ingredienser som är väldigt billiga för tillverkaren att använda, men de orsakar inte sällan allergiska reaktioner och hudutslag hos användaren. Studier visar att parabener är hormonstörande och cancerogena; parabener har hittats i cancerceller hos till exempel bröstcancerpatienter."

..och vill du undvika parabener kollar du efter detta i innehållsförteckningen:
Ethylparaben
Propylparaben
Methylparaben
Butylparaben
Benzylparaben

(källa)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0