"Vad gör ditt företag för att värna om miljön, mänskligheten, kunder, samarbetspartners och anställda?" - Vi utbildar superhjältar!

2011-03-28 @ 17:18:30
I lördags var jag i Helsingborg och såg en film, "The Witness". Den var väldigt intressant och bra och gav mig verkligen den där sparken i rumpan som jag behövt. Filmen handlade om en man som jobbade på ett sorts byggföretag, han hade växt upp i slummen och lärt sig att djur var äckliga och ohygieniska. Han var van vid gäng som jagade katter för att slå ihjäl dem, han hade aldrig haft ett eget djur och han var faktiskt lite rädd för dem. Så träffade han en tjej vars kattunge behövde "babysitting" ett par dagar. Han gick med på det för att han tänkte att.. kanske kunde han få ut någonting ur det (off the record - få ett ligg). I början tyckte han att det var väldigt konstigt och han hade aldrig förstått att djur hade ett medvetande, känslor, uppfattningsförmåga. Han trodde att katter var någonting lurvigt som mjauade. End of story.

Så småningom började han verkligen uppskatta katten, den kände igen honom och han förstod att djur var så mycket mer än han först trott. Till slut älskade han denna katten och efter att tjejen fått tillbaka den så åkte han dit ett par gånger för att hälsa på den.

Efter några månader så hittade han en söndermisshandlad katt som han tog till en veterinär och senare hem till sig för att ta hand om den. Detta blev hans första katt och den bor på hans jobb numera, tillsammans med .. vad var det? 7 katter till? Alla som han har räddat från olika byggarbetsplatser genom sitt jobb :)

En dag satt han i soffan och katten låg i knäet på honom. Detta var fortfarande någonting nytt och märkligt för honom, och han klappade katten och kände honom. Kände på hans struktur, hans skelett, hans senor osv. Han la märke till hur likt kattens lår var ett kycklinglår. Under tiden som han satt och kände på katten så pratade han i telefon med en vän. Han blev bjuden på middag hos vännen senare på kvällen. Gissa vad de serverade? Kyckling.

Han åt ingenting den kvällen och är nu vegetarian. Han sa det att djur är djur. Oavsett om det är en katt, en hund, gris, ko, kyckling, varg... så är de alla djur. De har alla ett medvetande, känslor, uppfattningsförmåga. För honom var det som att äta sin egen katt när han skulle äta kycklingen. Han såg ingen skillnad mellan de olika djuren, för de var ju båda djur. Och hur skulle han kunna komma hem till katten och liksom.. erkänna vad han gjort, om han åt kycklingen?

Genom sitt arbete har han sedan börjat sprida information om hur det går till. Hur pälsen från djuret hamnar på människan. Hur grisen omvandlas till mat. Man vet ju att köttet man äter kommer från ett dött djur, man vet ju att pälsen man bär kommer från ett dött djur. Men det är just länken där emellan som saknas. Länken från hur djurets päls hamnade på dig. Hur djurets kropp förvandlades till en hamburgare. I jobbet kör han i stora vita vans och på dem har han klistrat storformatsbilder på båda sidor, på hur processerna går till. Han har även en "pimpad" van med bildskärmar på sidorna där han spelar upp en film om hur det går till när man avlivar olika djur. Till exempel genom rävsax-metoden.
En sak som han sa i filmen gjorde så himla ont i hjärtat. Han pratade om hur djuren inte har någon talan. De har ingen röst. Och han sa "En gris som ska slaktas kan inte säga till slaktaren "snälla, döda mig inte. Döda inte mig och min familj, mina barn.. för att få en pizza med salami. Snälla. Döda oss inte."".

Sen jag gick i nian har jag vetat att jag ville bli vegetarian men det har aldrig blivit av. Jag har varit för lat och faktiskt ignorerat de fakta som slått mig i ansiktet gång på gång. Men nu går det inte längre. Jag är så himla frustrerad men jag vet inte varför. Jag vill bli vegetarian. NU, på direkten. Helst igår. Men jag bor hemma fortfarande och jag vet inte om mamma, anders, pappa, anna, lova.. om de vill äta vegetariskt när jag bor där? Fast det måste dem ju inte. De kan äta vad sjutton de vill, så kan jag äta vad sjutton jag vill. Eller?

Vill ni se filmen kan ni se den gratis HÄR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0