Ett val

2011-04-26 @ 17:45:59
Valet att äta kött. Valet att äta vegetariskt. Ibland är det som att köttdieten är det "neutrala" läget och man tar sig ifrån någon sorts NORM genom att välja vegetariskt. Vad jag aldrig tänkt på innan jag blev vegetarian är att.. det är faktiskt ett val att äta kött också. Det är ett aktivt val du gör. Du väljer att köpa kött, att tillaga det och stoppa det i munnen, tugga och svälja. Om du inte väljer ekologiskt kött så VÄLJER DU att vara en del av dem brutala massmord som pågår helt lagligt världen över. Det är sällan ett medvetet val, att vara en del av det. Att stödja mördarna med dina pengar. Men det är ett val ändå. Och all information finns där ute. Du kan se med egna ögon hur det går till i köttindustrin. Men du blundar. För du vill inte inse konsekvenserna av ditt handlande. Du vill inte tro på det. Du vill inte veta. Du stoppar öronproppar i öronen så du ska slippa höra offrenas dödsvrål och rop på hjälp.

En dag fick jag höra att jag var vegetarian för att jag tyckte att kött var äckligt. Så är det inte. Jag tycker att kött kan vara gott. En rostad macka med skinka tillexempel. Eller en laxbit. Det är vägen från DJUR till PÅLÄGG som jag tycker är äcklig. Och den vägrar jag vara en del av. Jag stöder det inte. Jag tar avstånd. Jag väljer vegetariskt.

Det finns en bok som heter "vinden är min mor". Den är om en indianstams kultur. Där äter dem kött. Men det är så vackert, för han berättar hur dem berättar för djuren att människan behöver deras kött. Och dem lär sig om anatomi på djuren så att dem vet hur man ska döda djuren så snabbt och smärtlöst som möjligt. Hur de offrar till djuren och ger tillbaka till naturen för att bibehålla balansen. SÅ hade jag kunnat leva. Ibland. Men jag klarar mig på vegetariskt :-) Jag klarar mig finfint.

Och jag är inte bitter. Jag bara funderar. Vill du fortsätta äta kött, så gör det. Jag tänker inte klaga på dig. Ifrågasätter du mig så kommer jag förklara och jag kommer berätta sanningen. Vad mer kan jag göra? Fortsätta ljuga, fortsätta linda in dig i bomull så du slipper tänka på alla lik du ätit under din livstid och alla lik du kommer fortsätta äta? Tycker du att det är gott, fine. Jag accepterar att hela världen inte vill bli vegetarianer. Och det är okej. Så om du är en köttätare och du läser denna bloggen, bli inte rädd. Jag ser inte ner på dig och tycker inte illa om dig. Ja, jag tycker förmodligen att det du gör är fel. Men det är inte upp till mig att bestämma vad som är fel för någon annan. Det är ditt eget ansvar att välja vad som är rätt och fel för dig.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Bra, verkligen jättebra text! Innan har jag inte tänkt på det, men nu tänker jag mer och mer på att det är faktiskt delar av ett djur jag stoppar i mig för varje tugga kött. Och det är inte lika gott längre.

Men jag har ätit kött i hela mitt liv, och av ren bekvämlighet så kommer jag mig inte riktigt för att sluta. Det är som du säger, jag blundar, för sanningen är så hemsk.

Men långsamt tror jag jag har börjat vakna.

Och jag känner en lockelse att läsa den där boken.

2011-04-26 @ 21:39:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0